Whiplash/Lockfoot

Whiplash / Lockfoot terapi er en relativt ny behandlingsform som benyttes til å gjenopprette balansen i kroppen .

Whiplash, også kalt nakkesleng, er en beskrivelse av en skademekanisme. Man kan pådra seg whiplash hvis man havner i en trafikkulykke, faller stygt, får et slag i hodet eller ved fødselskader.
Ved en ulykke kan musklene i hals og nakke bli forstrukket, slik at de ikke går tilbake til hvileposisjon – dette kalles whiplash. Musklene som er forstrukket er helt eller delvis ute av funksjon og fører til at andre muskler må jobbe mer for å kompensere for de skadde musklene. En whiplash kan også føre til skader på skjelettet,på leddbånd og bløtdeler.
De vanligste symptomene på whiplash kan være :
– Nakkesmerter
– Hodepine
– Svimmelhet og balanseproblemer
– Konsentrasjonsvansker
– Fokuserings- / synsforstyrelser
– Lys- og lydømfintlighet
– Tretthet / søvnproblemer
– Nummenhet i hender og føtter
– Kjevespenning
Behandlingen går ut på å styrke og normalisere musklene i hals og nakke.

Ved en ulykke er ofte også halebenet involvert, dvs. kommer ut av posisjon.
Dette kan føre til :
– Smerter i ryggen
– Vondt i hofter og ben
– Problemer med å sitte

Lockfoot, eller funksjonell benlengdeforskjell, er låsninger i de små bena i mellomfoten. Disse låsningene fører til feilbelastning på foten og skjevheter i kroppen helt opp til hodet. Dette kan føre til en del plager som f.eks.:
– Smerter i ryggen
– Hofter
– Knær
– Kjeveproblemer og m.m.

Lockfootsyndromet ble oppdaget av tannlege Kjell Bjørner. Han så sammenhengen mellom kjeve- / bittproblemer og låsninger i føttene, og erfarte at kjeven og bittet kom i balanse etter at låsningene i føttene ble fjernet.

Et grunnleggende behandlingsforløp består vanligvis av en undersøkelsestime – her blir det testet om det foreligger en whiplashskade, lås i føtter, om halebenet er ute av posisjon.
De funn som evt gjøres, behandles på en varsom måte mens man ligger fult påkledd på en behandlingsbenk. Ved å sette halebeinet på plass, fjerne låsninger i foten, og ved å normalisere nakkemusklene bringes hele kroppen i balanse igjen.
Etter dette vil videre behandling variere ut fra den enkeltes behov.

Behandlingen tilbys av Kerstin Knobel og koster kr. 600,- pr time.

Kerstin kan treffes på tlf 950 70 489