WHIPLASH/LOCKFOOT

Whiplash / Lockfoot terapi er en relativt ny behandlingsform som benyttes til å gjenopprette balansen i kroppen .

Whiplash, også kalt nakkesleng, er en beskrivelse av en skademekanisme. Man kan pådra seg whiplash hvis man havner i en trafikkulykke, faller stygt, får et slag i hodet eller ved fødselskader.
Ved en ulykke kan musklene i hals og nakke bli forstrukket, slik at de ikke går tilbake til hvileposisjon - dette kalles whiplash. Musklene som er forstrukket er helt eller delvis ute av funksjon og fører til at andre muskler må jobbe mer for å kompensere for de skadde musklene. En whiplash kan også føre til skader på skjelettet,på leddbånd og bløtdeler.

De vanligste symptomene på whiplash kan være :
- Nakkesmerter
- Hodepine
- Svimmelhet og balanseproblemer
- Konsentrasjonsvansker
- Fokuserings- / synsforstyrelser
- Lys- og lydømfintlighet
- Tretthet / søvnproblemer
- Nummenhet i hender og føtter
- Kjevespenning
Behandlingen går ut på å styrke og normalisere musklene i hals og nakke.

Ved en ulykke er ofte også halebenet involvert, dvs. kommer ut av posisjon.
Dette kan føre til :
- Smerter i ryggen
- Vondt i hofter og ben
- Problemer med å sitte

Lockfoot, eller funksjonell benlengdeforskjell, er låsninger i de små bena i mellomfoten. Disse låsningene fører til feilbelastning på foten og skjevheter i kroppen helt opp til hodet. Dette kan føre til en del plager som f.eks.:
- Smerter i ryggen
- Hofter
- Knær
- Kjeveproblemer og m.m.

Lockfootsyndromet ble oppdaget av tannlege Kjell Bjørner. Han så sammenhengen mellom kjeve- / bittproblemer og låsninger i føttene, og erfarte at kjeven og bittet kom i balanse etter at låsningene i føttene ble fjernet.

Et grunnleggende behandlingsforløp består vanligvis av en undersøkelsestime - her blir det testet om det foreligger en whiplashskade, lås i føtter, om halebenet er ute av posisjon.
De funn som evt gjøres, behandles på en varsom måte mens man ligger fult påkledd på en behandlingsbenk. Ved å sette halebeinet på plass, fjerne låsninger i foten, og ved å normalisere nakkemusklene bringes hele kroppen i balanse igjen.
Etter dette vil videre behandling variere ut fra den enkeltes behov.

60 min kr 800,-

Behandlingen tilbys av Kerstin Knobel, tlf 950 70 489